Zaznacz stronę

tz223 lipca, godz. 22:00
TZADIK POZNAŃ FESTIWAL 2011
Nowa Tradycja Żydowska
Żydowski Surf (PL)
bilet 20,00 zł

Raphael Roginski: gitara
Bartlomiej Tycinski: gitara
Macio Moretti: bas
Ola Rzepka: perkusja

www.myspace.com/raphaelroginski

… Powiem tak, nie spodziewałem się tego zupełnie. Właśnie skończyłem pić sok pomarańczowo-ananasowo-kokosowy po męczącym leżeniu na plaży w celu naprawy mojej bladości. Jest zima. W Polsce -20, tu %2B29. Nienawidzę plażowej bezczynności i optymizmu więc dla kontry pochłaniałem kolejną książkę o Holocauście. Zresztą, sytuacja geopolityczna była tu znów napięta i odpowiedni, depresyjny nastrój łatwo było odnaleźć na przykład myląc świecące słońce z blaskiem wybuchu Irańskiej bomby atomowej. Jednak na tej leniwej, poza sezonem plaży czuć było jakiś spokój rodem z rosyjskich filmów, kiedy akcja uspokaja się i rozgrywa na jakimś pikniku. Tu też zresztą dużo ludzi pochodzących z Rosji. Pani obok właśnie zakąsza słoninę pod wódkę podczas gdy jej koleżanka o rozmiarach ponad xxxxl zaczyna gimnastykę. Przestrzeń zapachową wypełnia też zapach mojej ulubionej jemeńskiej zupy z kozich gardeł. Właśnie jest gotowana w wielkim kotle. Etiopczycy, tu występujący w roli śmieciarzy wyrzucają resztki z tej restauracji przechodząc przez plażę z siatkami z których wystają parujące kości. Mój znajomy z pochodzeniem Ukraińskim zaczyna chrakterystyczny dla niego lament z pomocą banjo i zbolałego kolegi Griszy. Dołącza się jakiś pan o wyglądzie Kaddafiego. Pochodzi z Maroka, ale rosyjski i arabski łączą się i powstaje mieszanka lingwistyczna na którą zwracają uwagę wojskowi. Patrzą się w naszą stronę. Rzeczywiście nie brzmi to niewinnie. Zasłaniam nas trochę porwanym parasolem. Ale ten ruch powoduję, że parasol odlatuje do morza. Fale dziś są bardzo duże, więc nie próbuję go ratować. Miguel, pochodzący z Hiszpanii rozbiera się do naga, paraduje tak dłuższą chwilę i z pomocą Grateful Dead sączących się z jego małego magnetofonu wpada w odpowiedni nastrój, zakłada piankę, butle z tlenem i maskę i znika w morzu. Mali Filipińczycy bawią się zgniłą rybą wyrzuconą przez morze. Mały pies rzuca się na nogę pani pochodzącej z Urugwaju, jak sądzę i imituje kopulację… To tylko kilka minut, a ja się czuje zmęczony tą eksplozją zdarzeń. Jednak pochodzę z Greylandu więc nie do końca mogę dać się ponieść pozytywnej energii plaży… Oddalam się w kierunku morza. Tu słońce świeci prosto w oczy kiedy chcesz wejść do wody. Nic nie wiedzę dlatego wchodzę na muszlę i ranie sobie stopy które krwawiące, zataczając się wkładam do słonej wody. Wyjąc, zagłuszony hukiem fal widzę przybywającą jakby zza słońca postać. Tu wszystko jest możliwe. Nie tak dawno ktoś tu chodził po wodzie, a ten tu robi to samo! Ma gęstą brodę i czarną piankę. Nie chodzi po wodzie, ale jeździ na desce surfingowej! Podchodzi do mnie w milczeniu i pomaga mi wstać. Płaczę…

„…w falach jest zawarta mądrość piątego stopnia w drzewie kabalistycznym zwanego Geburah. Surfując po nich szukam jego w ich rytmie i natężeniu. Czas który tu spędzam jest równo warty czasowi spędzonemu z Księgą. Ty, z poranionymi teraz stopami możesz też poznać część jego tajemnicy zawierającej się w martwych meduzach i pustych muszlach wyrzuconych na brzeg. Kiedy Twoje stopy ozdrowieją, będziesz mógł wędrować gdzie chcesz…”

To powiedział do mnie Szmuel Luria zwany surfujący rebe.

W celu uleczenia siebie, moich przyjaciół i ewentualnej publiczności , powołałem do życia zespół który wykonuje żydowską surferską muzykę religijną. Uleczmy swoje stopy i oczyśćmy się razem!
Raphael Rogiński

Raphael Rogiński – gitarzysta, kompozytor, improwizator, animator kultury i badacz folkloru muzycznego. Urodzony w 1977 roku. Od 13 roku życia gra na gitarze elektrycznej. Wykształcony jazzowo i klasycznie edukację uzupełniał o muzykologię i etnomuzykologię. Od samych początków działalności twórczej, skupiony jest przede wszystkim na improwizacji wynikającej z jazzu i bluesa i na muzyce etnicznej i ludowej. Miks tych dwóch dróg jest wyznacznikiem stylu jego twórczości pod względem kompozytorskim jak i wykonawczym. Głęboko związany z kulturą żydowską, szuka jej miejsca w swojej działalności. Z tych poszukiwań wynikają dwa projekty, których jest liderem, jest to Shofar i Cukunft. Jest także dyrektorem artystycznym festiwali przedstawiających nową kulturę żydowską takich jak Tikkun, Varshe, Mizrach, jak i konsultantem w ramach projektów z nią związanych. Prymitywna muzyka ameryki, blues i rock lat 60 to następna znacząca część inspiracji Rogińskiego która to przefiltrowana daje o sobie znać w zespołach jak i koncertach solo. Dogłębne analizowanie technik gitarowych, klasycznych gitarzystów bluesowych i znajomość instrumentarium lat 50 i 60 jest podstawą jego brzmienia. Z inspiracji muzyką eksperymentalną ameryki(Harry Partch,Henry Cowell i inni) powstał zespół Spinalonga. Zgłębianie muzyki dawnej zaowocowało projektem „Rogiński gra Bacha”, w którym to muzyka Bacha wykonana jest na gitarach preparowanych. Równolegle muzyk jest zaangażowany w projekty związane ze światową sceną nowego jazzu. Jego kompozycje, improwizacje lub interpretacje często ilustrują wydarzenia artystyczne – filmy dokumentalne i rysunkowe ( np. Man Ray, Viking Elling) , performances (np. J. Kalina,), teatr tradycyjny i multimedialny (min. „Lothe Lachmann videoteatr „Poza”, Teatr Stary w Krakowie) oraz słowo( np. Tadeusz Rożewicz, Mieczysław Myśliwski, Mieczysław Abramowicz, Andrzej Stasiuk). Koncertuje głównie w ramach projektów autorskich – występuje solo lub w lub jako lider zespołów. W tej chwili stale projekty muzyczne to wspomniane: Shofar ,Cukunft, Spinalonga, trio z Maciem Morettim i Marcinem Maseckim, duet Sisters oraz koncerty na gitarę solo. Grał i współpracował min. z: Kazuchisa Uchichashi, Le Quan Ninh, Noel Akchote, Frederic Blondy, Joe Giardullo, Keith Rowe, Axel Dorner, Thomas Lehn, Andrew Sharpley, John Edwards, John Tilbury, Brigit Ulher, Yale Strom , Tim Daisy, Dave Rempis, Mark Tokar, Mark Sanders, Clayton Thomas, Kris Wenders, Peter Jaquemyn, Wacław Zimpel, Emiter, Macio Moretti, DJ Lenar, Daniel Pigoński, Konstanty Usenko, Jarek Bester, Ireneusz Socha, Vadim O.Pavluk, Ryszard Latecki, Rafał Mazur, Piotr Bukowski, Arszyn, Mikołaj Trzaska, Maria Peszek. Bierze udział w warsztatach muzycznych, konkursach i festiwalach muzyki współczesnej np.: Festiwal Kultury Żydowskiej w Krakowie, „Simcha” Wroclaw, Cztery Kultury Łódź, ” Ha motiv Ha jehudi”Warszawa, „Rainbow Coalition Festival”, Hanover USA, Warszawska Jesień, Gaudeamus Music Week Haga Holandia, Ars Electronica Linz Austria, „WUJ-ek” 2001 – 2005, Warszawa, G2 Music for creative chamber orchestra, „Villa Warszawa”, NuFolk, Gdańsk, Święto muzyki Paryż, Pora Poezji i wiele innych.

Macio Moretti (ur. 1975), właściwie: Maciej Jerzy Moruś, perkusita, kompozytor i improwizator. Lista muzyków, z którymi grał, bądź współpracował jest jeszcze dłuższa oraz – z powodu ilości – trudna do ustalenia (m.in. Patyczak, John Zorn, Paul Wirkus, Mikołaj Trzaska, Tymon Tymański, Wojtek Mazolewski, Pavel Fajt, Andrzej Załęski, Bartek Magneto, Fisz i Emade, Patryk Zakrocki, Norbert Kubacz, Paweł Szamburski, Wojtek Kucharczyk, Christophe Monniot, Karol Suka). Współtwórca dwóch niezależnych oficyn wydawniczych: Zgniłe Mięso Records oraz Lado ABC. Wielokrotnie występował podczas kolejnych edycji festiwalu Weź to Wyłącz oraz w ramach Djazzpory i Galimadjazu. Obecnie w trakcie nagrywania (wraz z Mikołajem Trzaską i Raphaelem Rogińskim) płyty tria Shofar dla Kilogram Records.
www.maciomoretti.art.pl